Joren Dom eindelijk in de basis bij OHL: “Altijd braaf blijven werken om mijn kans te krijgen”
Vorige week zat hij nog in de tribune. Helemaal op een zijspoor beland, zou je kunnen denken. Maar tegen Racing Genk stond Joren Dom (32) plots in de basis bij OH Leuven, voor het eerst dit seizoen. De kans dat hij vanavond tegen Eupen opnieuw start, is groot.
Toen hij deze zomer transfervrij overkwam van Beerschot, waar hij een van de sterkhouders was, gold Joren Dom als een belangrijke aanwinst voor OH Leuven. Marc Brys was meteen vol lof over de rechtsachter, die voor twee seizoenen tekende aan Den Dreef. Alleen stuitte Dom al snel op concurrentie die beter was. De kern van Brys is nu eenmaal sterk dit seizoen, en de Leuvenaars scoorden zodanig goed dat er weinig reden was om aan de ploeg te sleutelen.
Op de rechterwingback in de Leuvense 3-4-3 is er Mousa Tamari, die een pakje kwieker en dreigender is dan Dom. Als rechtse pion in de driemansdefensie heb je Louis Patris, die de afgelopen maanden volledig ontbolsterde en bovendien al vijf assists gaf. Dom belandde dus op de bank, maar mocht de negen eerste speeldagen wel telkens zonder uitzondering invallen. De twee daaropvolgende wedstrijden, tegen Union en Zulte Waregem, viel hij echter naast de selectie. Beetje pijnlijk, toch.
Dom kent zijn kwaliteiten – maar ook zijn gebreken – en morde niet over de keuzes van Brys. “Dat is voor mij geen issue geweest”, zegt hij nu. “De afgelopen maanden heb ik mij altijd zo goed mogelijk proberen klaar te houden, want ik wist dat mijn kans zou komen. Ik schik mij naar het ploegbelang en besef welke enorme kwaliteit er in deze kern aanwezig is. Ik ben altijd braaf blijven werken om mijn kansen te krijgen.”
De kans waar Dom op wachtte, is er nu gekomen. Patris is oververmoeid en krijgt even rust. De Antwerpenaar nam de kans in dank aan. “Zeker ben je pas als je je naam op het blad ziet staan, maar ik was er wel blij mee en ik hoop dat er nog wat volgen.” Die kans is reëel. Vanavond al moet OHL naar Eupen. Het lijkt onwaarschijnlijk dat de oververmoeidheid van Patris nu al van de baan is.
Niet vrijuit
Tijdens de eerste wedstrijd met Dom als basisspeler, afgelopen zaterdag tegen Genk, werkte OHL een sterke partij af, maar ging het desalniettemin met 0-1 de boot in. Helemaal vrijuit ging Dom bij het tegendoelpunt niet. En dat weet hij. “Er ging wel wat mis bij die goal”, klinkt het. “Ze viel op een heel ongelukkig moment, want we stonden even met tien.” Pletinckx stond aan de kant voor verzorging. “We wisselden van positie en ik had eerder moeten doordekken”, beseft Dom.
De Leuvenaars gingen tegen de top vier telkens onderuit, maar Dom tilt er niet zwaar aan. “Volgens mij is dat louter toeval”, zegt hij. “In de kleedkamer leeft dat totaal niet. We spelen goed tegen die ploegen en creëren kansen. We kunnen het hen zeker moeilijk maken. Tegen Genk hadden we kunnen winnen.” Een nieuwe kans – zij het niet tegen een topploeg, maar tegen een staartploeg – volgt onmiddellijk, vanavond aan de Kehrweg. “We moeten ons snel weer opladen nu, zo goed mogelijk recupereren en sterk hervatten”, besluit Dom.
VOETBAL JUPILER PRO LEAGUEDe onverdiende 0-1-thuisnederlaag van zaterdag tegen Racing Genk is nog niet verteerd bij OHL. “Het is een goede zaak dat wij weer heel vlug aan de bak moeten, zo kan die frustratie niet in onze hoofden blijven spelen”, zegt Kristyan Malinov. “Dinsdagavond willen wij die doorspoelen door in Eupen de drie punten te pakken.”
De Bulgaarse pitbull op het Leuvense middenveld hield tegen Racing Genk Mike Trésor uit de wedstrijd, maar dat was nauwelijks een magere troost. “Heel onze kleedkamer baalde na afloop”, zei Malinov (28). “Als er één ploeg was die verdiende te winnen, waren wij dat. En met drie punten erbij hadden wij nu nog steeds vijfde gestaan, op één punt van een play-off 1-plaats. Door onze nederlaag zijn we teruggezakt naar de zevende plaats. Gelukkig konden wij geen dagen lang met dat rotgevoel blijven zitten, want de focus moest verlegd worden naar die dinsdagmatch in Eupen.”
In hoeverre zal OHL aan de Kehrweg in Eupen fris van lichaam en geest aan de aftrap komen? “Eupen zal zich voor eigen publiek willen herpakken na de 5-1-pandoering bij Cercle Brugge, dus zal iedereen van minuut één bij de les moeten zijn”, zegt coach Marc Brys.
Anders dan aan het slot van vorig seizoen dus, want toen begon OHL in Eupen dramatisch slap, kwam vroeg op achterstand en ging uiteindelijk met 3-1 de boot in. Daar liepen de Leuvenaars play-off 2 mis. En zo’n dinsdag-vooravondmatch als straks (aftrap 18.30 uur) voor allicht vooral lege tribunes is zo al weinig ‘sexy’ en inspirerend. “En toch moeten en zullen wij er vol voor gaan”, zegt Malinov.
Concentratie
Net als OHL had ook Eupen slechts twee dagen om fysiek en mentaal te bekomen van een pijnlijke nederlaag. De Leuvenaars gingen fysiek heel diep tegen Racing Genk. Dat de oogst nul punten bedroeg, lag extra zwaar op de lever. De Oostkantonners werden zowat vernederd bij Cercle Brugge, dat niet eens moest wervelen om met 5-1 te winnen. De sfeer zal tijdens de ruim drie uur lange busreis van Brugge naar Eupen ultra bedrukt geweest zijn. Ook al omdat middenvelder en aanvoerder Stef Peeters na de wedstrijd openlijk kritiek had geuit op een aantal ploegmaats. “Als je verdedigt zoals wij hier vandaag, kan je de degradatie niet ontlopen”, zei hij.
Het gevaar bestaat dat OHL gezien die 1-5-uitslag en de uitspraak van Stef Peeters, deze – toch altijd wat vervelende – midweekmatch te licht of toch met onvoldoende concentratie zal aanvatten. “Dat moeten wij absoluut vermijden”, zei Marc Brys na de match tegen Racing Genk. “Eupen gaat er tegen ons ongetwijfeld alles aan doen om het tij te doen keren. Wij moeten dus van bij het eerste eindsignaal met volle concentratie en enthousiast spelen, en ons beste voetbal bovenhalen.”
Of Brys in Eupen zal roteren en bijvoorbeeld opnieuw Patris en Tamari - die tegen Genk op de bank startten - aan de aftrap brengt, liet hij in het midden.
[VOETBAL!! ] Zulte Waregem Genk kijken stream | Profile Live Kortrijk - Standard Luik stream kijken Union Saint-Gilloise - Anderlecht Live Westerlo - Anderlecht stream kijken KV Oostende - AS Eupen VrijdagKVO intro • KV Oostende BUSINESS. VOLG ONS OP. © Copyright 2021 • KV Oostende. Privacy policy • Contact • RIO • Disclaimer. ONTWIKKELD DOOR VISIONDe wedstrijd wordt gespeeld in DIaz Arena in Oostende. >> Live KV Oostende - Kortrijk stream kijken OH Leuven - RFC Seraing Vrijdag 11 november 2022 - 20:45 uur King Power at Den Dreef Stadion HeverleeOH Leuven neemt het op 11-11-2022 in de Jupiler Pro League